U bent hier

Gluten in perspectief deel 2: Afslanken met Wheat Belly / Broodbuik (recensie)

De centrale boodschap in het boek 'Wheat Belly' is dat de stof gliadine in gluten, verslavend is en leidt tot overeten. Dat betekent concreet dat je dik wordt van brood en pasta. In deel 1 van deze serie hebben we gezocht naar gecontroleerd bewijs voor de claim, dat je van gliadine aan zou komen. We hebben het niet kunnen vinden. Uit de coeliakie onderzoeken blijkt zelfs het tegengestelde, aangezien de patiënten die gluten uit hun voedingspatroon schrappen, allemaal in gewicht toenemen. Toch lijken mensen onverminderd enthousiast over het boek 'Wheat Belly', dat naar verluidt een Nederlandse vertaling krijgt (Broodbuik).

 
 
Napraten of nadenken
Een boek dat gliadine als een oorzaak van overgewicht bestempelt en daarmee een boodschap verspreidt die kritiekloos wordt gekopieerd.

Het idee dat je dik wordt van gliadine is de nieuwe gospel, bezongen door talloze blogs en voedingsgoeroes, die vaak ook nog hun geld verdienen met het geven van advies (zie o.a. hierhierhierhier  en hier). Als er al een bron wordt genoemd, dan is het Davis, de auteur van 'Wheat Belly'. Bij navraag blijkt in ieder geval dat er geen enkele onderbouwing is voor de claim, behalve het gekopieerde verhaal van Davis. Het is dus kritiekloos napraten.

 
Zodra duidelijk wordt dat de claim wetenschappelijk onhoudbaar is, wordt er uitgeweken naar het bewijs in de praktijk. Vaak aangevuld met het argument, dat het een kwestie van gezond boerenverstand is. Een kritische Engelse recensie over het boek, werd overspoeld werd met ruim 400 testimonials van mensen, die kilo's afvielen van 'Wheat Belly'. Dat is bijzonder, omdat In onze ervaring praktijk en wetenschap bijna altijd in elkaars verlengde liggen. Er zijn twee uitzonderingen, namelijk als er nog niet voldoende wetenschappelijk onderzoek is gedaan om een uitspraak te doen of als er een andere verklaring is voor het resultaat. Laten we eens een gooi doen naar het laatste.
 
 
Een alternatieve verklaring
Als gliadine in gluten, het probleem vormt, dan moet er dus wat geschrapt worden. Er moet zelfs veel geschrapt worden, want tarwe, dat vol zit met gluten, vormt de grondstof voor brood, koekjes, pasta en talloze andere producten. Gelukkig helpt Davis ons een handje door een lijst te geven wat je zou moeten schrappen en het is een indrukwekkende lijst:
 
  • Maïszetmeel en maïsmeel (taco's, tortilla's, ontbijtgranen, maïs chips, maïsbrood, sauzen en jus verdikt met maïzena)
  • Snack voedsel (chips, rijstwafels, popcorn)
  • Dessert waaronder gebak, koekjes, ijs, chips, droge geroosterde pinda's, fruit vullingen, muesli en mueslirepen, zoethout, moer bars, taarten, tortilla chips, trail mix)
  • Rijst (alle minder dan 1/2 kopje per dag)
  • Aardappelen
  • Peulvruchten (alle bonen, kikkererwten en linzen tot minder dan 1/2 kopje per dag)
  • Glutenvrije gerechten
  • Vruchtensappen en frisdranken
  • Gedroogde vruchten
  • Bulger, kamut, gerst, triticale en rogge
  • Quinoa, sorghum, boekweit, gierst, haver, amarant, teff, chia, enz. tot minder dan 1/2 kop per dag
  • Vleeswaren (worstjes, bacon, hotdogs, salami, vleeswaren, enz.)
  • Gemarineerde kalkoen
  • Ingeblikt vlees
  • Fruit (hoewel jij mag kleine hoeveelheden - 8-10 bosbessen, 2 aardbeien, een paar wiggen van appel of sinaasappel - maar sterk beperken bananen, ananas, mango, papaja en)
  • Zuivelproducten (kwark, yoghurt, melk en boter tot niet meer dan 1 of 2 porties per dag)
  • Soja-producten
  • Gebakken voedsel
  • Gesuikerde specerijen of zoetstoffen waaronder ketchup, azijn, sojasaus en teriyaki saus
  • Bier
  • Scotch
  • Wodka
  • Gearomatiseerde thee
  • Blauwe kaas
  • Gehydrolyseerde en getextureerde plantaardige eiwitten
  • Energie, eiwitten en maaltijdvervangende repen
  • Vegetarische hamburgers en vleesvervangers
Met dank aan Yoni Freedhoff voor deze lijst
 
 
Het serieus analyseren van de lijst wekt vooral een gevoel van ongeloof op. Als men afslankt door gluten te mijden, waarom bevat slechts een handjevol van de producten in de lijst, de gevreesde gluten? Niet alleen brood en pasta worden geschrapt, maar ook snacks, chips, snoepgoed, sauzen, alcohol en frisdranken. Wow, je schrapt snacks, chips, snoepgoed, sauzen, alcohol en frisdranken, maar je zou afvallen omdat je geen gliadine meer eet. Het is een wonder!
 
 
Overwegingen
Ook aardappelen blijken levensgevaarlijk te zijn, ook al bevatten ze geen gliadine
    Dit is geen volledige recensie, zoals we die normaal hebben, maar we zijn steeds zuiniger geworden in het besteden van tijd aan ideëen die nauwelijks waarde hebben. Er zijn veel mensen om verschillende reden tegen granen en een deel ervan heeft inmiddels door, dat het boek Wheat Belly, volledig op drijfzand is gefundeerd. Toch bedekken zij deze 'foutjes' met de mantel der liefde, omdat het nu eenmaal een medestrijder is. Het doel heiligt kennelijk de middelen.
     
    Kritiek op Wheat Belly wordt dan afgedaan als teveel nadruk leggen afslanken, terwijl het probleem met granen veel breder zou zijn. Natuurlijk zullen er mensen zijn, zonder coeliakie, die niet tegen gluten kunnen. Zo zijn er ook mensen die niet tegen vis kunnen. Dat is een relatie tussen het individu en een specifiek voedingsproduct. Brood heeft net als vis een reputatie van gezond, maar als je er niet tegen kunt, dan adviseren we het te laten staan. Het is geen reden om over te gaan op alarmnisme en al helemaal niet op basis van zwakke argumenten en een beerput vol met losse eindjes. Wellicht dat we hele hoge eisen stellen aan professionals, maar we denken dat de consument dat mag verwachten.
     
     
    Conclusie
    Het bewijs dat gliadine leidt tot overeten bestaat niet en er zijn aanwijzingen dat het eerder andersom is. Toch vallen mensen in de praktijk af met de adviezen uit het boek 'Wheat Belly', waarin gliadine aan de schandpaal wordt genageld. Het advies is om naast tarwe producten, ook alle snacks, chips en frisdranken te schrappen. Het succes van Wheat Belly in de praktijk kan dan ook niet worden toegeschreven aan het schrappen van gliadine. Het gaat vooral over niet snoepen en niet snacken, de rest is marketing.
     
     
    Voetnoten Details
    Opmerkingen
    Dit is de tweede deel uit de serie 'Gluten in perspectief'
     
    Belangen Geen conflicterende belangen
    Copyright Alle rechten voorbehouden. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, worden opgeslagen of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
    Bronnen
    • Davis W (2011) Wheat Belly: Lose the Wheat, Lose the Weight, and Find Your Path Back to Health. ISBN 9781609611545
    • Google Translate voor de vertaling van de Engelstalige lijst van producten die je volgens Williams zou moeten schrappen

     

    Site categorie: 
    glqxz9283 sfy39587p10 mnesdcuix7